SAĞLIKLI YAŞAM DESTEK HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ

T.C.

ÇAMLIYAYLA BELEDİYESİ

DESTEK HİZMETLERİ MÜDÜRLÜĞÜ

SAĞLIKLI YAŞAM DESTEK

HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

 

Amaç ve Kapsam

MADDE 1- (1) Bu yönetmeliğin amacı, Çamlıyayla Belediyesi mülki sınırları içinde yaşayan ve bu yönetmelikte belirtilen şartları taşıyan bireylerin yaşadıkları ortamda kısmi sağlık hizmetlerinin işleyişi ile çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.

 

(2) Bu yönetmelik Çamlıyayla Belediye Başkanlığı bünyesindeki Destek Hizmetleri Müdürlüğü’ne bağlı Sağlıklı Yaşam Desteği Hizmetleri Birimi tarafından verilen bakım, yardımcı sağlık ve destek hizmetlerini kapsar.

 

MADDE 2- (1) Dayanak

a)      03.07.2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 14’üncü Maddesi,

b)      02.06.2023 tarih ve 32209 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Evde Sağlık Hizmeti Sunumu Hakkında Yönetmelik Hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 3- (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a)      Destek Planı: Çamlıyayla Belediyesi Sağlıklı Yaşam Desteği Hizmetleri Birimi tarafından hazırlanan ve ilgili müdür tarafından onaylanan günlük çalışma planını,

b)      Desteğe ihtiyacı olan kişi: Çamlıyayla Belediyesine ait Sağlıklı Yaşam Destek Hattını arayarak desteğe ihtiyacı olan kişi veya kişileri,

c)      Başkan: Çamlıyayla Belediye Başkanını,

d)      Başkanlık: Çamlıyayla Belediye Başkanlığını,

e)      Belediye: Çamlıyayla Belediyesini,

f)       Destek Hattı: Çamlıyayla Belediyesi Sağlıklı Yaşam Destek Hattı 0 (530) 649 33 05 numaralı telefon hattını,

g)      İlgili Müdür: Çamlıyayla Belediyesi Destek Hizmetleri Birimi Müdürünü,

h)      Destek Hizmetleri: Sağlıklı Yaşam Destek Biriminin vereceği hizmetlerin bütünü,

i)        Ekip: Sağlıklı Yaşam Destek Birimi Personelini,

İfade eder.

 

İKİNCİ BÖLÜM

Hizmetin Temel Amaç ve İlkeleri

 

MADDE 4-(1) Hizmetin temel amaç ve ilkeleri aşağıdaki gibidir;

 

a)      Çamlıyayla Belediyesi sınırları içerisinde yaşayan, Çamlıyayla ilçe nüfusuna kayıtlı kişilerin doktor tarafından gerek görülen, reçeteli, iğne, pansuman, tansiyon, şeker vs. takibi gibi konuları hastanın yaşam alanında gidermek.

b)      Çamlıyayla Belediyesi sınırları içerisinde yaşayan kişilerin, herhangi bir rahatsızlık dolayısıyla Ambulans aracılığıyla İlçe Merkez Devlet Hastanesine getirilmesi sonrası, tedavisi tamamlandıktan sonra, ilgili doktor onayıyla tekrar evlerine götürülmesi.

c)      Belirli aralıklarla İlçeye bağlı bütün mahallelerde Sağlıklı Yaşam Seminerleri düzenlemek ve halkı bilgilendirmek.

d)      Öz bakımını kendisi yapamayacak durumda olanların (yatağa bağımlı veya kısmi bağımlı) kişilerin gerekli yerlere bildirilerek, ihtiyaçları olan hizmetleri alabilmeleri için gerekli kayıtları oluşturmak.

e)      İlçede tek yaşayan 65 (altmış beş) yaş üstü vatandaşlara; telefonla günlük arama hizmeti, toplumdan izole olmamaları amacıyla sosyal etkinlik düzenlenmesi, evlerinde meydana gelebilecek küçük tamirat ve onarım işlerini yapmak ve yaptırmak.

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Teşkilatlanma

 

Madde 5-(1) Çamlıyayla Belediye Başkanlığı, Destek Hizmetleri Müdürlüğü’ne bağlı Sağlıklı Yaşam Desteği Hizmetleri Birimi’nden oluşmaktadır.

 

(2)  Merkezde görevli personel Sarıkoyak, Sarıkavak, Giden, Bağçatağı, Darıpınarı, Korucak, Belçınar, Sebil, Körmenlik, Kisecik , Fakılar, Çayırekinliği, Cumayakası ve Kale Mahallelerinden sorumludur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Verilen Hizmetler ve Hizmetlere Başvuru Esasları

 

Verilen Hizmetler

MADDE 6-(1) Bu yönetmelik kapsamında vatandaşlarımızın evlerinde veya yaşam alanlarında verilen hizmetler şunlardır:

a)      Vatandaşa(18 Yaştan Küçükler Hariç) doktor tarafından reçete edilen iğnelerin, reçetede belirtilen doz/gün olarak yapılması,

b)      Vatandaşın ihtiyacı olan pansumanın doktor tarafından belirtilen gün kadar yapılması,

c)      Doktor tarafından talep edilmişse ve hasta kendisi yapabilecek durumda değilse, düzenli olarak hastanın tansiyon, şeker takibinin yapılarak kayıt altına alınması

d)      İlçeye bağlı mahallelerden, Ambulansla Çamlıyayla Devlet Hastanesine getirilen, adına düzenlenmiş Ambulans kayıt formu bulunan ve tedavisi tamamlanan hastaların, doktor izniyle ve ihtiyaç dahilin de tekrardan evlerine nakillerinin sağlanması.

 

Hizmetlere Başvuru Esasları

MADDE 7-(1) Çamlıyayla Belediyesi mülki sınırları sınırı içerisinde yaşayan Sağlıklı Yaşam Desteği Hizmetlerinden yararlanmak isteyen vatandaşlar;

a)      Çamlıyayla Belediye Başkanlığına dilekçe ile,

b)     Çamlıyayla Belediyesi Destek Hattı’nı (0 (530) 649 33 05) arayarak,

c)      Çamlıyayla Belediyesi Beyaz Masa’ yı arayarak,

Başvuruda bulunabilirler.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Sağlıklı Yaşam Desteği Hizmetleri’nin Sonlandırılması

 

MADDE 8-(1) Sağlıklı Yaşam Desteği Hizmetleri’nin sonlandırılması aşağıdaki esasları içerir;

a)      Hizmet alan kişinin veya 1. Derece yakınının hizmeti sonlandırmak istemesi,

b)      Kişinin doktor tarafından tedavisinin sonlandırılması,

c)      Personele karşı tutanağa bağlanmış olumsuz davranışlar meydana gelmesi,

d)      Bulaşıcı hastalıklar taşıması,

e)      Kişiye hizmet verilmesinin yasal açıdan sorun teşkil etmesi, (kişinin akıl veya ruh hastalığı veya madde bağımlılığı nedeni ile gözetim altında tutulması gerekliliği gibi)

f)       Personele karşı suç oluşturacak davranışlarda bulunması,

g)      Kişinin Çamlıyayla ilçe sınırları dışına taşınmış olması,

h)      Kişinin vefat etmesi,

Durumlarında hizmet sonlandırılır.

 

ALTINCI BÖLÜM

Kayıt ve Arşivleme, Ev Ziyaretlerinde Uyulacak İlkeler,

Çalışma Gün ve Saatleri

 

Kayıt ve Arşivleme

MADDE 9-(1) Hizmet alan her birey için bir dosya oluşturulur.

 (2) Oluşturulan dosyada kişisel bilgiler, hizmetin takibini sağlayan formlar bulunur. Kişiye ait değişen tüm bilgiler eklenerek dosyada yer alır.

(3) Oluşturulan dosyalar hizmetin sona ermesi veya hizmet kapsamından çıkarılma durumlarında merkez arşivinde yönetmelikte belirlenen süre kadar saklanır.

(4) Hizmet alan bireyin kişisel bilgileri ve rahatsızlıkları 6698 sayılı kanun kapsamında değerlendirilerek paylaşılmaz.

 

Ev Ziyaretinde Uyulacak İlkeler

MADDE 10-(1) Ev ziyaretlerinde mesleki etik ilkeleri ile ahlak ve genel nezaket kurallarına uyulması zorunludur.

(2) Ev ziyaretlerinde verilen destek hizmeti sırasında vatandaşın ailesinden birinin veya bir yakınının bulunması sağlanır. Yalnız yaşayan hastalara yapılan ev ziyaretlerinde ekipte görevli personelden en az iki kişinin hizmete katılması sağlanır.  İki kişinin sağlanamaması durumunda varsa komşusu yoksa köy ihtiyar heyetinden bir kişi çağrılacaktır.

 

Çalışma Gün ve Saatleri

MADDE 11-(1) Sağlıklı Yaşam Desteği Hizmetleri mesai saatleri içerisinde verilir.

(2) Olağanüstü durumlarda (salgın, hastalık, deprem vb.) çalışma saat ve günleri değiştirilebilir.

(3) Gerek görülmesi halinde mesai saatleri dışında, hafta sonları, idari ve resmi tatillerde de bu hizmet verilebilir.

YEDİNCİ BÖLÜM

Çalışanların Görev, Yetki ve Sorumlulukları

 

Sağlıklı Yaşam Desteği Hizmetleri Sorumlusu

MADDE 12-(1) Sağlıklı Yaşam Desteği Hizmetleri Sorumlusunun görevleri şunlardır;

a)      Vatandaşlardan gelen taleplerin zamanında sonuçlandırılıp sonuçlandırılmadığını kontrol etmek,

b)      Sağlıklı Yaşam Desteği Hizmetleri personelinin araba, malzeme araç ve gereçlerini kontrol ederek düzenli göreve çıkmalarını sağlamak,

c)      Sağlıklı Yaşam Desteği Hizmetleri personeli tarafından kullanılan formların (EK-1 ve EK-2) düzenli olarak bilgisayar ortamına girişlerinin yapılmasını, bu formların arşivlenmesini sağlamak ve takibini yapmak,

d)      Hizmet verilen evlerde yapılan işlemlerin kontrolü ve vatandaşlar tarafından alınan hizmetin memnuniyet derecesinin ölçülmesini sağlamak ve gerektiği durumlarda yapılan hizmet ile ilgili elde ettiği bilgileri idare ile paylaşmak,

e)      Bilgisayar ortamına aktarılan tüm bilgilere ilişkin sonuç raporları haftalık ve aylık olarak idareye düzenli bir biçimde sunmak,

f)       Belediye Başkanı veya ilgili müdür tarafından verilen talimat ve bilgilendirmeleri çalışanlara duyurmak ve çalışanların taleplerini iletmek,

g)      Hasta mahremiyetine özen göstermek,

 

Sağlıklı Yaşam Desteği Hizmetleri Personeli

MADDE 13-(1) Sağlıklı Yaşam Desteği Hizmetleri Personelinin görevleri şunlardır;

a)      Destek Hizmetleri Müdürlüğü tarafından kendisine atanan iş (Enjeksiyon, pansuman, serum takma, tansiyon ve şeker ölçme vb.) işlemleri yapmak.

b)      Hizmet öncesi ve sonrasında hasta veya hasta yakının da imzasını alarak ilgili formları doldurmak.

c)      İş Sağlığı ve güvenliği açısında kendisine teslim edilen kişisel koruyucu donanımları hizmet esnasında kullanmak,

d)      Mesai saatleri ve görev sırasında kendisine verilen personel formalarını giymek.

e)      Hasta mahremiyetine özen göstermek.  

f)       Mesleki etik kurallar çerçevesinde hizmet vermek.

g)      Yapılan tüm işlemleri kayıt altına almak.

h)      Taşıt kullanılması durumunda maksimum yakıt tasarrufu ile trafik kurallarına uygun araç kullanmak.

Malzeme ve Depo Sorumlusu

MADDE 14-(1) Malzeme ve Depo Sorumlusunun görevleri şunlardır;

a)      İlgili talimatla ve mevzuata uygun şekilde deponun tertip ve düzenini sağlamak.

b)      Malzeme giriş ve çıkışı takip etmek.

c)      Malzemelerin saklama koşullarına göre uygun yerleştirme yapmak.

d)      Depolamada oluşabilecek risklere göre malzeme düzeni oluşumu yapmak.

e)      Gelen sarf malzemelerin üzerindeki uyarılar dikkate alınarak taşınmasını yapmak ve depolamak.

f)       Kritik stok miktarına gelen malzemelerin satın alınması için bilgi vermek.

g)      Malzemelerin düşme ve kırılma riskine karşı ambalajında muhafaza etmek.

h)      Depolama işlemi sırasında, yeni gelen malzeme arkaya, son kullanma tarihi yakın olan malzeme ön tarafa yerleştirmek.

i)        Depoya alınan tüm sarf malzemelerin tanıtım bilgilerini (son kullanma tarihi, kodu vb.) kayıt altına almak.

j)        Ambalajında belirtilen saklama koşullarına göre (ısı, ışık, nemden izole edilmiş, soğuk zincir şartlarına uyularak) depolamak. Bu amaçla günlük olarak ısı takip sisteminin kontrolü yapmak.

k)      Belediye Başkanı, ilgili müdür ve/veya birim sorumlusu tarafından ile kendisine verilen görevleri eksiksiz yapmak.

Şoför

MADDE 15-(1) Şoförün görevleri şunlardır;

      a) Plan ve program dâhilinde personelin hizmet verilecek ev/alanlara ulaşımını sağlamak.

      b) Gerektiğinde evlere girişte görevli personele refakat etmek, varsa malzemelerin taşınmasına yardımcı olmak.

      c) Program dâhilinde vatandaşlara verilecek malzemeyi araca yüklemek.

      d) Kullandığı aracın şoför tarafından yapılması gereken günlük ve haftalık bakımlarını yapmak.

      e) Kullandığı aracın bakım zamanı, arıza gibi durumlarını takip etmek ve koordinatörüne bildirmek.

      f) Görevli olduğu zamanlarda aracı her daim kullanıma hazır, temiz halde bulundurmak.

      g) Taşıtla ilgili evrakları saklamak ve gerektiğinde ilgili kişilere teslim etmek.

      h) Hizmet öncesi gidilecek yer ile ilgili ön tespitlerde bulunarak (navigasyon sistemi) maksimum yakıt tasarrufu ile trafik kurallarına uygun araç kullanmak ve güvenli bir ulaşım sağlamak.

 

 

SEKİZİNCİ BÖLÜM

Yürürlük ve Yürütme

Yürürlük

MADDE 16-(1) Bu yönetmelik; Çamlıyayla Belediyesi Belediye Başkanı’nın ve Belediye Meclisi’nin onayından sonra yürürlüğe girer.

 

Yürütme

MADDE 17-(1) Bu yönetmeliğin hükümleri Çamlıyayla Belediyesi Belediye Başkanı adına Destek Hizmetleri Müdürlüğü tarafından yürütülür.