SAĞLIKLI YAŞAM DESTEK HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ
T.C.
ÇAMLIYAYLA BELEDİYESİ
DESTEK HİZMETLERİ MÜDÜRLÜĞÜ
SAĞLIKLI YAŞAM DESTEK
HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve Kapsam
MADDE 1- (1) Bu yönetmeliğin amacı, Çamlıyayla Belediyesi mülki sınırları
içinde yaşayan ve bu yönetmelikte belirtilen şartları taşıyan bireylerin
yaşadıkları ortamda kısmi sağlık hizmetlerinin işleyişi ile çalışma usul ve
esaslarını düzenlemektir.
(2) Bu yönetmelik Çamlıyayla Belediye Başkanlığı bünyesindeki Destek
Hizmetleri Müdürlüğü’ne bağlı Sağlıklı Yaşam Desteği Hizmetleri Birimi
tarafından verilen bakım, yardımcı sağlık ve destek hizmetlerini kapsar.
MADDE 2- (1) Dayanak
a) 03.07.2005 tarihli ve 5393 sayılı
Belediye Kanunu’nun 14’üncü Maddesi,
b) 02.06.2023 tarih ve 32209 sayılı
Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Evde Sağlık Hizmeti Sunumu Hakkında
Yönetmelik Hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Destek Planı: Çamlıyayla
Belediyesi Sağlıklı Yaşam Desteği Hizmetleri Birimi tarafından hazırlanan ve
ilgili müdür tarafından onaylanan günlük çalışma planını,
b) Desteğe ihtiyacı olan kişi: Çamlıyayla Belediyesine ait Sağlıklı Yaşam Destek Hattını
arayarak desteğe ihtiyacı olan kişi veya kişileri,
c) Başkan:
Çamlıyayla Belediye Başkanını,
d) Başkanlık: Çamlıyayla
Belediye Başkanlığını,
e) Belediye:
Çamlıyayla Belediyesini,
f) Destek Hattı: Çamlıyayla Belediyesi Sağlıklı Yaşam Destek
Hattı 0 (530) 649 33 05 numaralı telefon hattını,
g) İlgili Müdür:
Çamlıyayla Belediyesi Destek Hizmetleri Birimi Müdürünü,
h) Destek Hizmetleri: Sağlıklı Yaşam Destek Biriminin vereceği hizmetlerin bütünü,
i)
Ekip: Sağlıklı Yaşam Destek Birimi Personelini,
İfade
eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Hizmetin Temel Amaç ve İlkeleri
MADDE 4-(1) Hizmetin
temel amaç ve ilkeleri aşağıdaki gibidir;
a) Çamlıyayla Belediyesi sınırları
içerisinde yaşayan, Çamlıyayla ilçe nüfusuna kayıtlı kişilerin doktor
tarafından gerek görülen, reçeteli, iğne, pansuman, tansiyon, şeker vs. takibi
gibi konuları hastanın yaşam alanında gidermek.
b)
Çamlıyayla
Belediyesi sınırları içerisinde yaşayan kişilerin, herhangi bir rahatsızlık
dolayısıyla Ambulans aracılığıyla İlçe Merkez Devlet Hastanesine getirilmesi
sonrası, tedavisi tamamlandıktan sonra, ilgili doktor onayıyla tekrar evlerine
götürülmesi.
c)
Belirli
aralıklarla İlçeye bağlı bütün mahallelerde Sağlıklı Yaşam Seminerleri
düzenlemek ve halkı bilgilendirmek.
d)
Öz
bakımını kendisi yapamayacak durumda olanların (yatağa bağımlı veya kısmi
bağımlı) kişilerin gerekli yerlere bildirilerek, ihtiyaçları olan hizmetleri
alabilmeleri için gerekli kayıtları oluşturmak.
e)
İlçede
tek yaşayan 65 (altmış beş) yaş üstü vatandaşlara; telefonla günlük arama
hizmeti, toplumdan izole olmamaları amacıyla sosyal etkinlik düzenlenmesi,
evlerinde meydana gelebilecek küçük tamirat ve onarım işlerini yapmak ve
yaptırmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Teşkilatlanma
Madde 5-(1) Çamlıyayla Belediye Başkanlığı, Destek Hizmetleri
Müdürlüğü’ne bağlı Sağlıklı Yaşam Desteği Hizmetleri Birimi’nden oluşmaktadır.
(2) Merkezde görevli personel Sarıkoyak,
Sarıkavak, Giden, Bağçatağı, Darıpınarı, Korucak, Belçınar, Sebil, Körmenlik,
Kisecik , Fakılar, Çayırekinliği,
Cumayakası ve Kale Mahallelerinden sorumludur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Verilen Hizmetler ve Hizmetlere
Başvuru Esasları
Verilen Hizmetler
MADDE 6-(1) Bu yönetmelik kapsamında vatandaşlarımızın evlerinde veya
yaşam alanlarında verilen hizmetler şunlardır:
a) Vatandaşa(18 Yaştan Küçükler Hariç)
doktor tarafından reçete edilen iğnelerin, reçetede belirtilen doz/gün olarak yapılması,
b) Vatandaşın ihtiyacı olan pansumanın
doktor tarafından belirtilen gün kadar yapılması,
c) Doktor tarafından talep edilmişse ve
hasta kendisi yapabilecek durumda değilse, düzenli olarak hastanın tansiyon,
şeker takibinin yapılarak kayıt altına alınması
d) İlçeye bağlı mahallelerden,
Ambulansla Çamlıyayla Devlet Hastanesine getirilen, adına düzenlenmiş Ambulans
kayıt formu bulunan ve tedavisi tamamlanan hastaların, doktor izniyle ve
ihtiyaç dahilin de tekrardan evlerine nakillerinin sağlanması.
Hizmetlere Başvuru Esasları
MADDE 7-(1) Çamlıyayla Belediyesi mülki sınırları sınırı içerisinde
yaşayan Sağlıklı Yaşam Desteği Hizmetlerinden yararlanmak isteyen vatandaşlar;
a) Çamlıyayla Belediye Başkanlığına dilekçe
ile,
b)
Çamlıyayla Belediyesi Destek Hattı’nı
(0 (530) 649 33 05) arayarak,
c) Çamlıyayla Belediyesi Beyaz Masa’ yı
arayarak,
Başvuruda
bulunabilirler.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Sağlıklı
Yaşam Desteği Hizmetleri’nin Sonlandırılması
MADDE 8-(1) Sağlıklı
Yaşam Desteği Hizmetleri’nin sonlandırılması aşağıdaki esasları içerir;
a) Hizmet alan kişinin veya 1. Derece
yakınının hizmeti sonlandırmak istemesi,
b)
Kişinin
doktor tarafından tedavisinin sonlandırılması,
c)
Personele
karşı tutanağa bağlanmış olumsuz davranışlar meydana gelmesi,
d)
Bulaşıcı
hastalıklar taşıması,
e)
Kişiye
hizmet verilmesinin yasal açıdan sorun teşkil etmesi, (kişinin akıl veya ruh hastalığı veya madde bağımlılığı nedeni ile
gözetim altında tutulması gerekliliği gibi)
f)
Personele
karşı suç oluşturacak davranışlarda bulunması,
g)
Kişinin
Çamlıyayla ilçe sınırları dışına taşınmış
olması,
h)
Kişinin
vefat etmesi,
Durumlarında
hizmet sonlandırılır.
ALTINCI BÖLÜM
Kayıt ve Arşivleme, Ev Ziyaretlerinde Uyulacak İlkeler,
Çalışma Gün ve Saatleri
Kayıt ve Arşivleme
MADDE 9-(1) Hizmet
alan her birey için bir dosya oluşturulur.
(2) Oluşturulan dosyada kişisel
bilgiler, hizmetin takibini sağlayan formlar bulunur. Kişiye ait değişen tüm
bilgiler eklenerek dosyada yer alır.
(3) Oluşturulan
dosyalar hizmetin sona ermesi veya hizmet kapsamından çıkarılma durumlarında
merkez arşivinde yönetmelikte belirlenen süre kadar saklanır.
(4) Hizmet alan
bireyin kişisel bilgileri ve rahatsızlıkları 6698 sayılı kanun kapsamında
değerlendirilerek paylaşılmaz.
Ev Ziyaretinde Uyulacak İlkeler
MADDE 10-(1) Ev ziyaretlerinde mesleki etik ilkeleri ile ahlak ve genel
nezaket kurallarına uyulması zorunludur.
(2) Ev ziyaretlerinde verilen destek hizmeti sırasında vatandaşın ailesinden
birinin veya bir yakınının bulunması sağlanır. Yalnız yaşayan hastalara yapılan
ev ziyaretlerinde ekipte görevli personelden en az iki kişinin hizmete
katılması sağlanır. İki kişinin
sağlanamaması durumunda varsa komşusu yoksa köy ihtiyar heyetinden bir kişi
çağrılacaktır.
Çalışma Gün ve Saatleri
MADDE 11-(1) Sağlıklı
Yaşam Desteği Hizmetleri mesai saatleri içerisinde verilir.
(2) Olağanüstü
durumlarda (salgın, hastalık, deprem vb.) çalışma saat ve günleri değiştirilebilir.
(3)
Gerek görülmesi halinde mesai saatleri dışında, hafta sonları, idari ve resmi
tatillerde de bu hizmet verilebilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çalışanların Görev, Yetki ve
Sorumlulukları
Sağlıklı Yaşam Desteği Hizmetleri Sorumlusu
MADDE 12-(1) Sağlıklı
Yaşam Desteği Hizmetleri Sorumlusunun görevleri
şunlardır;
a)
Vatandaşlardan gelen taleplerin zamanında
sonuçlandırılıp sonuçlandırılmadığını kontrol etmek,
b)
Sağlıklı
Yaşam Desteği Hizmetleri
personelinin araba, malzeme araç ve gereçlerini kontrol ederek düzenli göreve
çıkmalarını sağlamak,
c)
Sağlıklı
Yaşam Desteği Hizmetleri
personeli tarafından kullanılan formların (EK-1 ve EK-2) düzenli olarak
bilgisayar ortamına girişlerinin yapılmasını, bu formların arşivlenmesini sağlamak
ve takibini yapmak,
d)
Hizmet verilen evlerde yapılan işlemlerin kontrolü
ve vatandaşlar tarafından alınan hizmetin memnuniyet derecesinin ölçülmesini
sağlamak ve gerektiği durumlarda yapılan hizmet ile ilgili elde ettiği
bilgileri idare ile paylaşmak,
e)
Bilgisayar ortamına aktarılan tüm bilgilere
ilişkin sonuç raporları haftalık ve aylık olarak idareye düzenli bir biçimde
sunmak,
f)
Belediye Başkanı veya ilgili müdür tarafından
verilen talimat ve bilgilendirmeleri çalışanlara duyurmak ve çalışanların
taleplerini iletmek,
g) Hasta
mahremiyetine özen göstermek,
Sağlıklı Yaşam Desteği Hizmetleri Personeli
MADDE 13-(1) Sağlıklı
Yaşam Desteği Hizmetleri Personelinin görevleri şunlardır;
a) Destek Hizmetleri Müdürlüğü
tarafından kendisine atanan iş (Enjeksiyon,
pansuman, serum takma, tansiyon ve şeker ölçme vb.) işlemleri yapmak.
b)
Hizmet
öncesi ve sonrasında hasta veya hasta yakının da imzasını alarak ilgili
formları doldurmak.
c)
İş
Sağlığı ve güvenliği açısında kendisine teslim edilen kişisel koruyucu
donanımları hizmet esnasında kullanmak,
d)
Mesai
saatleri ve görev sırasında kendisine verilen personel formalarını giymek.
e)
Hasta
mahremiyetine özen göstermek.
f)
Mesleki
etik kurallar çerçevesinde hizmet vermek.
g)
Yapılan
tüm işlemleri kayıt altına almak.
h) Taşıt kullanılması durumunda maksimum
yakıt tasarrufu ile trafik kurallarına uygun araç kullanmak.
Malzeme ve Depo Sorumlusu
MADDE 14-(1) Malzeme
ve Depo Sorumlusunun görevleri şunlardır;
a) İlgili talimatla ve mevzuata uygun
şekilde deponun tertip ve düzenini sağlamak.
b) Malzeme giriş ve çıkışı takip etmek.
c) Malzemelerin saklama koşullarına göre
uygun yerleştirme yapmak.
d) Depolamada oluşabilecek risklere göre
malzeme düzeni oluşumu yapmak.
e) Gelen sarf malzemelerin üzerindeki
uyarılar dikkate alınarak taşınmasını yapmak ve depolamak.
f) Kritik stok miktarına gelen
malzemelerin satın alınması için bilgi vermek.
g) Malzemelerin düşme ve kırılma riskine
karşı ambalajında muhafaza etmek.
h) Depolama işlemi sırasında, yeni gelen
malzeme arkaya, son kullanma tarihi yakın olan malzeme ön tarafa yerleştirmek.
i)
Depoya
alınan tüm sarf malzemelerin tanıtım bilgilerini (son kullanma tarihi, kodu vb.) kayıt altına almak.
j)
Ambalajında belirtilen saklama koşullarına göre (ısı, ışık, nemden izole edilmiş, soğuk
zincir şartlarına uyularak) depolamak. Bu amaçla günlük olarak ısı takip sisteminin
kontrolü yapmak.
k) Belediye Başkanı, ilgili müdür
ve/veya birim sorumlusu tarafından ile kendisine verilen görevleri eksiksiz yapmak.
Şoför
MADDE 15-(1) Şoförün
görevleri şunlardır;
a) Plan ve program dâhilinde personelin
hizmet verilecek ev/alanlara ulaşımını sağlamak.
b) Gerektiğinde evlere girişte görevli
personele refakat etmek, varsa malzemelerin taşınmasına yardımcı olmak.
c) Program dâhilinde vatandaşlara
verilecek malzemeyi araca yüklemek.
d) Kullandığı aracın şoför tarafından
yapılması gereken günlük ve haftalık bakımlarını yapmak.
e) Kullandığı aracın bakım zamanı, arıza
gibi durumlarını takip etmek ve koordinatörüne bildirmek.
f) Görevli olduğu zamanlarda aracı her
daim kullanıma hazır, temiz halde bulundurmak.
g) Taşıtla ilgili evrakları saklamak ve
gerektiğinde ilgili kişilere teslim etmek.
h) Hizmet öncesi gidilecek yer ile ilgili
ön tespitlerde bulunarak (navigasyon sistemi) maksimum yakıt tasarrufu ile
trafik kurallarına uygun araç kullanmak ve güvenli bir ulaşım sağlamak.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
Yürürlük ve
Yürütme
Yürürlük
MADDE 16-(1) Bu yönetmelik;
Çamlıyayla Belediyesi Belediye Başkanı’nın ve Belediye Meclisi’nin onayından
sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17-(1) Bu yönetmeliğin hükümleri
Çamlıyayla Belediyesi Belediye Başkanı adına Destek Hizmetleri Müdürlüğü
tarafından yürütülür.